FAQ

 

Jak często wymieniać olej w skrzyni automatycznej?

Nie ma prostej odpowiedzi. Zależy od typu skrzyni, od stylu jazdy, od warunków w których skrzynia jest użytkowana. Generalnie przebiegi pomiędzy wymianami powinny wynosić od 30 do 90 tys. km.

Czynniki wpływające na skrócenie przebiegów pomiędzy wymianami:

Kiedy stosujemy, jakich skrzyń dotyczy dynamiczna wymiana oleju?

Czy dynamiczna wymiana oleju może naprawić skrzynię biegów?

Naprawić – zdecydowanie nie. Bardzo często poprawia działanie skrzyni biegów. Biegi zmieniają się płynniej, znikają szarpania, samochód płynniej rusza,  ale wymiana oleju nie naprawi skrzyni biegów.

Czy dynamiczna wymiana oleju może popsuć skrzynię biegów?

Prawidłowo wykonana dynamiczna wymiana oleju nie może popsuć skrzyni biegów, może jednak „uwidocznić” niektóre usterki w skrzyniach biegów.

Jeśli użyty jest właściwy olej, nalana właściwa ilość oleju, zamontowany jest prawidłowy filtr oleju, skrzynia musi działać.

Bardzo, bardzo rzadko bywają sytuacje, że po wymianie oleju skrzynia biegów zaczęła działać gorzej niż przed wymianą. Jeśli wszystko było zrobione prawidłowo, to przyczyną jest najprawdopodobniej jakieś uszkodzenie skrzyni, które uwidoczniło się po wymianie.

Czy można nie wymieniać oleju w skrzyni biegów?

Fill4live – określenie „napełnij na całe życie” stosowane przez niektóre koncerny samochodowe, które sugeruje, że jeden olej wystarcza na całe życie skrzyni automatycznej.

Ale ile to „całe życie” wynosi? Dla niektórych skrzyń 60 tys. km , dla innych 200 tys. km, ale nie więcej. Jeżeli zależy nam na długiej, bezawaryjnej eksploatacji skrzyni, wymieniajmy w niej regularnie olej. Producenci skrzyń biegów określają przebieg pomiędzy wymianami najczęściej pomiędzy 60 a 90 tys. km. 

Jeśli chodzi o samochody, zalecenie jest proste. Aby przedłużyć życie automatycznej skrzyni biegów, należy wymieniać olej przy użyciu metod dynamicznej wymiany oleju!

Czy stosować detergenty?

Je­śli chodzi o detergenty myjące skrzynie biegów, to mamy bardzo pozytywne wrażenia. Przy niewielkich problemach ze skrzynią biegów, wynikających najczęściej z przycinania zaworów i niedrożności kanałów, płukanie z detergentem poprawia pracę skrzyni biegów, ale trzeba jednoznacznie powiedzieć, że nie naprawi to skrzyni biegów, która jest poważnie uszkodzona. W takich wypadkach efekt może być wręcz odwrotny. Po takim procesie wewnętrznego mycia (płukania) mocno zużyta skrzynia może jeździć gorzej niż przed wymianą. Jednak w zdecydowanej większości przypadków efekt jest bardzo pozytywny.

Czy oczekując na czerwonym świetle przełączać na „P”?

Zdecydowanie nie. Jeśli postój trwa do kilku minut,  nie przełączamy na „P”. Stoimy,  trzymając pedał hamulca. W takim momencie „pracuje” tylko i wyłącznie przekładnia hydrokinetyczna,  a pozostałe elementy skrzyni biegów są  „w spoczynku”. Przełączanie na „P” czy „N” powoduje rozłączanie niektórych zespołów, załączanie innych.

Kontakt

SOSNOWSKI Sp. z o.o. Sp. k

Adres ul. Marynarki Polskiej 55E, 80-557 Gdańsk
Telefon +48 58 761 35 00
E-mail biuro@sosnowski.pl