FAQ

 

Dlaczego wymieniamy olej ATF?

Na skutek eksploatacja automatycznej skrzyni biegów właściwości oleju ATF ulegają z czasem degradacji. Zmniejsza się jego lepkość, własności smarne, własności myjące itp. Skrzynia przestaje działać w optymalnych dla niej warunkach, co prowadzi do jej przyspieszonego zużycia. Poniżej wyniki badań przeprowadzone przez niezależne laboratorium. Widać wzrost poziomu zanieczyszczenia oleju ATF po przejechaniu kolejno: 158, 172, 185, 215 tys. km. Następnie wymieniono olej metodą dynamiczną i ponownie zmierzono poziom zanieczyszczeń. Po wymianie  parametry oleju wróciły do poziomu zapewniającego bezproblemową pracę skrzyni przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Jak często wymieniać olej w skrzyni automatycznej?

Przy niektórych skrzyniach można znaleźć naklejkę "Fill4live" – napełniona na całe życie. Stosując się do tego zalecenia ryzykujemy, że życie naszej skrzyni wyniesie od 60 tys. km, do maksymalnie 200 tys. km, ale nie więcej.

Zalecane okresy wymiany w zależności od typu skrzyni.

Czynniki wpływające na skrócenie przebiegów pomiędzy wymianami oleju:

Czy dynamiczna wymiana oleju może naprawić skrzynię biegów?

Naprawić – zdecydowanie nie. Bardzo często poprawia działanie skrzyni biegów. Biegi zmieniają się płynniej, znikają szarpania, samochód płynniej rusza,  ale wymiana oleju nie naprawi skrzyni biegów.

Czy dynamiczna wymiana oleju może popsuć skrzynię biegów?

Prawidłowo wykonana dynamiczna wymiana oleju nie może popsuć skrzyni biegów, może jednak „uwidocznić” niektóre usterki w skrzyniach biegów.

Jeśli użyty jest właściwy olej, nalana właściwa ilość oleju, zamontowany jest prawidłowy filtr oleju, skrzynia musi działać.

Bardzo, bardzo rzadko bywają sytuacje, że po wymianie oleju skrzynia biegów zaczęła działać gorzej niż przed wymianą. Jeśli wszystko było zrobione prawidłowo, to przyczyną jest najprawdopodobniej jakieś uszkodzenie skrzyni, które uwidoczniło się po wymianie.

Czy stosować detergenty?

Przy niewielkich problemach ze skrzynią biegów, wynikających najczęściej z przycinania zaworów i niedrożności kanałów, płukanie z detergentem poprawia pracę skrzyni biegów, ale trzeba jednoznacznie powiedzieć, że nie naprawi to skrzyni biegów, która jest poważnie uszkodzona. W takich wypadkach efekt może być wręcz odwrotny. Po takim procesie wewnętrznego mycia (płukania) mocno zużyta skrzynia może jeździć gorzej niż przed wymianą. Jednak w zdecydowanej większości przypadków efekt jest bardzo pozytywny.

Czy oczekując na czerwonym świetle przełączać na „P”?

Zdecydowanie nie. Jeśli postój trwa do kilku minut,  nie przełączamy na „P”. Stoimy,  trzymając pedał hamulca. W takim momencie „pracuje” tylko i wyłącznie przekładnia hydrokinetyczna, pozostałe elementy skrzyni biegów pozostają „w spoczynku”. Przełączanie na „P” czy „N” powoduje niepotrzebne rozłączanie niektórych zespołów i załączanie innych.

Kontakt

SOSNOWSKI Sp. z o.o. Sp. k

Adres ul. Marynarki Polskiej 55E, 80-557 Gdańsk
Telefon +48 58 761 35 00
E-mail biuro@sosnowski.pl